Nyomtatás
TQM (Total Quality Management) Teljes körű minőségmenedzsment

Az MSZ EN ISO 8402:1996 szabvány meghatározása szerint: 


"A szervezet olyan irányítási koncepciója, amelynek központjában a minőség áll; amely összes tagjának részvételén alapszik; amely azt célozza, hogy hosszú távon sikert érjen el a vevő megelégedettsége révén és hasznára legyen a szervezet összes tagjának és a társadalomnak." Ez más szavakkal úgy is megfogalmazható, hogy a TQM nem más, mint valamely szervezet azon képességeinek kialakítása és működtetése, amelyek lehetővé teszik a folyamatosan változó külső és belső igények kielégítését; vezetési filozófia, amely összefogja a szervezeti potenciált a folyamatos fejlesztés irányába; egy minőségkultúra, amely különböző eszközöket használ ennek a kultúrának a kifejlesztésére és folyamatos fejlesztésére. A minőségirányítás (Quality Management) a szervezet minőségi célkitűzéseinek megvalósításához szükséges folyamatok tervezése és működtetése, az ehhez szükséges erőforrások biztosítása. Attól teljes körű (Total), hogy mindenki részt vesz benne, a szervezet minden tevékenységére és minden egységére vonatkozik.

A TQM alapelvei 

- vevőközpontúság
- a folyamatok folyamatos fejlesztése
- a dolgozók teljes körű részvétele
- tanuló szervezetté való válás