Nyomtatás
A minőségi díjakról általában
Minőségdíjak

A cikk a Szövetség a Kiválóságért honlapján jelent meg.

A minőségügyben kiemelkedő eredmények elismerésére a világon elsőként 1957-ben Japánban hoztak létre minőség-díjat, a Deming díjat. Az amerikai Malcolm Baldrige Díj (1987.) és az Európai Minőség Díj (1992.) megalapítása óta már a világ számos országában hirdetnek meg nemzeti minőség díjat a Teljes Körű Minőségirányítás (TQM) bevezetésében kiváló eredményeket elért vállalatok elismerésére.

A díjakat rendszeresen (évenként), pályázati rendszerben, előre meghatározott kritériumoknak megfelelő önértékelés és helyszíni felülvizsgálat alapján ítélik oda.

Követve a példát Magyarországon is egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a szervezetek a minőségre, mely területen elért kimagasló eredményeket különböző díjakkal is értékelték és értékelik mind a mai napig. Először 1989-ben Shiba professzor létrehozta a IIASA-Shiba Díjat, majd 1994-ben egy elődíjat követve megszületett az EU-EFTA Phare Magyar Minőség Díj, legvégül pedig 1996-ban megalapították a magyar Nemzeti Minőségi Díjat (NMD). Ez a díj - csakúgy, mint Európa többi országában - az Európai Minőség Díj modelljét vette alapul, ahol nem a termék vagy a szolgáltatás minőségét, hanem az egész szervezet tevékenységének és működésének kiválóságát díjazzák.

2002-ben első alkalommal került kiírásra a Közoktatás Minőségéért Díj, mely kritériumrendszere szintén az európai Kiválóság Modellen alapul, azt az oktatás speciális területére adoptálva. Jól mutatja az önértékelés térhódítását, hogy szintén 2002-ben számos területen regionális (több megye összefogásával) illetve megyei minőség díjra pályázhattak a TQM területén kiemelkedő eredményeket elérő vállalkozások.

Hazánkban jó gyakorlat terjesztésére és a tapasztalatcserére lehetőséget adva működik a Nemzeti Minőség Klub, melynek tagjai a Nemzeti Minőségi Díjat valamint a IIASA-Shiba Díjat nyert szervezetek és egyének. 2006 nyarán emellett megalakult a Regionális Minőségdíjasok Nemzeti Klubja is.