|
|||
Az ISO 9004 új kiadása megmutatja az utat a „hosszú távú sikerhez” |
Az ISO 9004 most megjelent kiadása a mai összetett, elvárásokkal teli és folyamatosan változó környezetben kínál modellt a szervezeteknek a siker hosszú távú fenntartására. Az ISO 9004:2009, Managing for the sustained success of an organization – A quality management approach, a harmadik kiadása az először 1987-ben megjelentetett szabványnak. Célja a szervezet hosszú távú sikerének segítése függetlenül annak méretétől, típusától vagy tevékenységétől. Bob Alisic, az ISO 9004:2009-ért felelős bizottság vezetője szerint: „Bár az alapvető cél a ’jó’ termékek előállításának biztosítása, amely a vevők elégedettségét eredményezi, a hosszabb távú elvárás a szervezet pénzügyi túlélésének segítése. Az új kiadás arra ad útmutatást, hogy a szervezet hogyan alkalmazzon módszeres megközelítést ennek elérésére." Az ISO 9004:2009 a szervezet teljes körű eredményességének és hatékonyságának folyamat alapú fejlesztéshez nyújt útmutatást, és a vevők és más fontos felek elvárásainak hosszú távú és kiegyensúlyozott módon történő kielégítésére összpontosít. Az ISO 9001:2008-hoz – ami a termékek és szolgáltatások minőségirányítását biztosítja a vevői elégedettség növelése mellett – képest az ISO 9004:2009 a minőségirányítás szélesebb körű megközelítését kínálja, különös tekintettel a teljesítmény javítására. Olyan szervezetek számára bizonyulhat hasznosnak, amelyek felső vezetőségének szándékában áll az ISO 9001 előírásain túllépve keresni a folyamatos fejlesztés vevők és más érdekelt felek elégedettségben mérhető módszereit. Az ISO 9004:2009 lehetővé teszi a szervezetek számára a vevőknek nyújtott termékek és szolgáltatások minőségének javítását az önértékelés használatával, mely igen fontos eszköz a szervezetek képességének fejlesztésére: § A szervezet fejlettségi fokának meghatározása beleértve a vezetést, stratégiát, menedzsment rendszert, erőforrásokat és folyamatokat. § Meghatározni a gyengeségeket és erősségeket. § megtalálni a lehetőségeket a fejlesztésre, vagy újításra. Ez az önértékelési eszköz kulcsfontosságúvá válhat a szervezet stratégiai tervezési folyamatában. Jose Dominguez, az ISO 9001 bizottság vezetője szerint: "A vevői elégedettség és termék minősége célkitűzéseit az ISO 9004:2009 kiterjesztik, bevonva az érdekelt felek elégedettségét és a szervezet teljesítményét is. Az ISO 9001 és az ISO 9004 összekapcsolása segít, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a minőségirányítási rendszerből.” Az ISO 9004:2009 helyettesíti az ISO 9004:2000-et. Lényeges változások történtek a felépítésben és a tartalomban az előző kiadáshoz képest a szabvány nemzetközi használatának nyolc éves tapasztalata alapján, és olyan változások is történtek, amelyek az ISO 9001-es szabvánnyal ás más irányítási rendszerekkel való összehangolást biztosítják. Példa az ISO 9004 struktúrájának fontos változására (talán a legfontosabb) a szabványtörzs első fejezetének változása, amely a minőségirányítási rendszer kifejlesztése helyett a siker hosszú távú fenntartásához szükséges irányításhoz ad útmutatást. Bár az ISO 9004:2009 kiegészíti az ISO 9001:2008-at (és viszont), attól függetlenül is alkalmazható. Nem célja, hogy harmadik fél általi tanúsítás alapja, vagy szerződéses feltétel, és az sem, hogy az ISO 9001:2008 alkalmazásának útmutatója legyen. A szabvány alkalmazásának megkönnyítésére az egyik melléklete tartalmazza a bekezdésenkénti kapcsolatot az ISO 9001:2008 és az ISO 9004:2009 között.
|