|
|||
Hihetetlen történetek, miként stresszeli a hivatal az EU-pénzre pályázókat |
Esetleg Önök is találkoztak már olyan pénzügyessel, aki a monitor előtt ülve a vezetői kérdés elhangzását követően decensen bekapcsolta az avítt hangulatokat idéző, kerregő masinát? Hihetetlen?
Pedig van ilyen. - olvasható a Magyar Pályázatkészítő Iroda közleményében. Egyes hivataloknál az informatikai eszközök jelenléte, sajnos, jellemzőbb, mint alkalmazása. Az EU-s támogatásokért folyamodó pályázók és pályázatírók rémtörténeteket mesélhetnének. Képzeljék el, milyen az, amikor bizonyos közreműködő szervezetek számára a pályázó kifizetési kérelmét Word formátumban kell megalkotni (kimásolva a táblázatkezelőből az adatokat), majd a kész anyagot írásvédett PDF-fé alakítva kell benyújtani, így biztosítva, hogy a leadást követően legyen ismét mit begépelnie (!) a hivatal e feladatra kijelölt alkalmazottjának is. Hány ember dolgozik így fölöslegesen, s hány olyan, amúgy elkerülhető hiba születik, ami újabb hetekkel tolja ki a pályázott támogatás lehívását? Biztosan nem kevés - de úgy tűnik, ez a hatóságot nemigen izgatja. Az informatika alkalmazása kapcsán a hivatal többször is tanúbizonyságát adta annak, hogy - ha szabad az angol nyelvből átemelt eufémizmussal élni - "kihívásokkal küzd". A kitöltendő formanyomtatványokba beégetett automatizmusok nemegyszer hibásan működnek, arra kényszerítve ezzel a pályázót, hogy a cél érdekében "megbütykölje" - illegálisan módosítsa - a hivatalos nyomtatványt. Az adatszolgáltatás egyes fajtáira csak elektronikus úton van lehetőség, de előfordul - például az EMIR (Egységes Minisztériumi Információs Rendszer, az EU-s pályázatok kormányzati kezelő rendszere) Projekt Előrehaladási Jelentése esetében -, hogy a felugró ablak nem alkalmas a jellemzően 1000 karakternél hosszabb tartalom rögzítésére. No, ekkor jön a hiánypótlás, amit viszont ismét csak Word-formátumban lehet beküldeni. Teszem azt, az informatikai pályázatokhoz sehol sincs kifejtve a kifizetési kérelemhez beküldendő dokumentumok teljes köre (pl. oktatási tematika, jelenléti ív, teljesítés-igazolás, minden számlához külön jegyzőkönyv stb.), s így - még pályázatíróként is - szinte kizárt a hiánypótlás-mentes elszámolás, ami megint csak a projekt csúszásához vezet. A pályázati rendszer jelenlegi működése, széttagoltsága, sajnos kedvez a hasonló, bosszantó jelenségeknek. "A támogatási projekteket jellemző, nehezen elkerülhető késedelmek egyrészt megviselik a pályázati folyamat résztvevőit, másrészt azzal fenyegetnek, hogy nem jut idő lehívni a Magyarországnak megítélt EU-támogatás teljes keretösszegét" - hangsúlyozza Essősy Zsombor. A 2007-2013-as támogatási időszak félidejében járunk, s eddig a pénzek alig több mint 10%-át fizették csak ki.
Ezek közül álljon itt most csak három - ízelítő gyanánt. Egy milliárdos nagyságrendű projekt azért lett hiánypótlásra ítélve, mert az aláírási címpéldány előnyomott vagy nyomtatott betűs cégnév használatát írta elő, amit a bíráló úgy értelmezett, hogy a pályázatot aláíró személy nevére van szükség - nyomtatott betűkkel. Az egyik telephely-fejlesztési pályázat esetében az eredeti telekkönyvi kivonat benyújtása okozta a fennakadást, ugyanis a közreműködő szervezet nem fogadta el a Földhivatal által kibocsátott hiteles dokumentumot, mert ugye, azon az szerepel, hogy "TELEKKÖNYVI KIVONAT MÁSOLATA" (márpedig a Földhivatal az olyan, hogy az "eredetit" senkinek nem adja oda).
Az egyik ipartelepek kialakítására kiírt pályázatban az szerepelt, hogy az új termelő csarnok kivitelezési költségei (néhány felsorolt kivételtől eltekintve) elszámolhatók. A gyanútlan pályázó azonban hiába állította be elszámolásába a felvonulási épület, az ideiglenes mellékhelyiségek és a daruzás árát, mert kiderült, hogy a kérdéses bíráló ezeket épp nem sorolja az építési projekt kivitelezési költségei közé, s erre való hivatkozással csökkentette is a megítélt támogatás mértékét. Szerző: MAPI
|