Ma 2017. december 13., szerda, Luca és Otília napja van. Holnap Szilárda napja lesz.
Home Tudástár Minőségdíjak A Nemzeti Minőségi Díjról
Nyomtatás E-mail
A Nemzeti Minőségi Díjról
Minőségdíjak

A cikk a Szövetség a Kiválóságért honlapján jelent meg.

 

Magyarországon a Nemzeti Minőségi Díj megalapítását hosszú és alapos előkészület előzte meg.

Először 1993-ban angol tapasztalatok alapján készült egy megvalósíthatósági tanulmány, melyet aztán széleskörű szakmai megbeszélések, finomítások és egy elődíj, az 1994-es EU-EFTA Phare Magyar Minőség Díj követett. Végül a TQM területén elért kiemelkedő eredmények elismerésére 1996-ban a miniszterelnök megalapította a magyar Nemzeti Minőségi Díjat.

Az EFQM (European Foundation for Quality Management) által kidolgozott modellt és kritériumrendszert, amit az üzleti kiválóság modelljének is neveznek, több mint 30 európai és Európán kívüli ország vette át, mely a magyarországi díjnak is követelmény – és szempontrendszerét képezi A Díj nem a termék vagy a szolgáltatás minőségét díjazza, hanem az egész szervezet kiválóság terén végzett tevékenységét, eredményét. A Magyarországon működő szervezetek a díjat négy kategóriában pályázhatják meg, melyek az alábbiak:

  •  kis- és közepes méretű termelő vagy szolgáltató szervezet
  •  nagyméretű termelő vagy szolgáltató szervezet
  •  nagyméretű termelő vagy szolgáltató szervezet önálló szervezeti egysége
  •  közszolgáltatói szervezet

A díj meghirdetéséért a gazdasági és közlekedési minisztérium a felelős. A díj szervezését, a pályázatok kiírását, az értékelés tisztaságát a minden tárca magas szintű képviselőjéből álló Nemzeti Minőségi Díj Bizottság felügyeli, melynek elnöke a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ipari helyettes államtitkára. A díjhoz kapcsolódó szakmai munkák megszervezését és lebonyolítását 2007-től a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület, mint az EFQM Nemzeti Partnerszervezete, végzi.

Már 1994-ben az EU EFTA-PHARE díjnál is megmutatkozott a díj kiírásának szükségessége, melyet az igen magas pályázószám (35 szervezet) is alátámasztott. Az 1996 óta meghirdetett magyar Nemzeti Minőségi Díjat ezután közel 70 vállalkozás pályázta meg, viszont több százra tehető azon vállalkozások száma, melyek rendszeresen használják az önértékelés módszerét szervezetük fejlesztésére.

A pályázók értékelését az EFQM által képzett értékelők végzik. A pályázók a független értékelők visszajelzései alapján objektív képet kapnak a szervezet működésének főbb erősségeiről, valamint mindazokról a területekről, melyeket a továbbfejlődés szempontjából javítani, fejleszteni szükséges. A rendszeres önértékelés motivál a folyamatos fejlesztésre, elősegíti a TQM alapelvek ismertségét és a módszerek alkalmazását. A szoros határidők elősegítik a team-ekben való együttdolgozást és a pályázat elkészítése valódi kihívást, próbatételt jelent a dolgozók és a vezetés számára is.

Mivel a Nemzeti Minőségi Díj kritériumrendszere teljes egészében megegyezik az Európai Kiválóság Díj kritérium-rendszerével, a visszajelzés alapján nemcsak a magyar, hanem az európai minőségszinttel is összemérhetik magukat a pályázók.